11.3. Podporovaná VoIP zařízení

soLNet voicebox dokáže komunikovat se softwarovými i hardwarovými VoIP telefony, ISDN i analogovými telefony, včetně konferenčních zařízení. Lze využít funkcí interaktivního hlasového systému (IVR), faxu, posílání hlasových záznamů e-mailem (VoiceMail) a zaznamenávání telefonních hovorů.

V následujících kapitolách najdete popis nastavení internetové telefonie na vybraných zařízeních a softwarových klientech. Nastavení se vždy sestává z několika údajů, jejichž přesné znění vám sdělí administrátor vaší digitální ústředny. Modernější telefony již nyní využívají takřka výhradně protokol SIP, proto je jeho název objevuje i v konfiguračních volbách. Ne všechny volby je potřeba vždy vyplňovat.

11.3.1. Mobilní zařízení

Pro volání z mobilního zařízení, které podporuje volání přes Internet, potřebujete mít nastavený přístupový bod do bezdrátové sítě a profil pro připojení přes protokol SIP. Poté zbývá navázat spojení do bezdrátové sítě a můžete telefonovat. Místo telefonního čísla obvykle použijete adresu uživatele, kterou se registruje na své digitální ústředně (serveru), např. zdenek.vytocil@priklad.cz . Tuto položku lze na SIP telefonech běžně zadat jako součást kontaktu.

11.3.1.1. Nokia E65

  • Přístupový bod k bezdrátové síti můžete nastavit v nabídce Menu > Nástroje > Nastavení > Připojení > Přístupové body.

  • Nastavení pro internetovou telefonii najdete v nabídce Menu > Nástroje > Nastavení > Připojení > Nastavení SIP.

  • Připojení do bezdrátové sítě můžete nastavit a aktivovat v nabídce Menu > Připojení > Internet. tel. .

Obrázek 11-7. Telefon Nokia E65

11.3.1.2. Nokia N95

  • Přístupový bod k bezdrátové síti můžete nastavit v nabídce Menu > Nástroje > Nastavení > Připojení > Přístupové body.

  • Nastavení pro internetovou telefonii najdete v nabídce Menu > Nástroje > Nastavení > Připojení > Nastavení SIP.

  • Připojení do bezdrátové sítě můžete nastavit a aktivovat v nabídce Menu > Nástroje > Internet. tel. .

Obrázek 11-8. Telefon Nokia N95

11.3.2. Softwarové telefony

Nastavení softwarového klienta pro VoIP obvykle obnáší zřízení lokálního nebo online uživatelského profilu, v němž vyplníte údaje popsané v úvodu kapitoly o VoIP zařízeních. Všechny níže popsané softwarové telefony jsou k dispozici zdarma, pokud není uvedeno jinak.

11.3.2.1. X-lite

X-lite je nejrozšířenější softwarový telefon, který využívá otevřený protokol SIP. Mezi jeho hlavní funkce patří automatická konfigurace audio a video zařízení (mikrofon, headset, webkamera), podpora hlasových i obrazových konferenčních hovorů, integrace a správa kontaktů pro IM a indikace přítomnosti, nahrávání hovorů a zaznamenávání historie a QoS pro hovory.

Obrázek 11-9. X-lite – uživatelské rozhraní

Xlite můžete stáhnout z webu společnosti CounterPath. Bohužel česká lokalizace pro něj neexistuje. Nastavení je velmi snadné, přehled účtů zobrazíte pravým kliknutím do plochy telefonu a zvolením nabídky SIP Account Settings.... V seznamu tlačítkem Add... vytvoříte nový účet nebo tlačítkem Properties... upravíte existující. Vzorové nastavení vidíte na obrázku níže.

Obrázek 11-10. X-lite – vzorové nastavení SIP účtu