WebIS – manuál | ||
---|---|---|
Předcházející | Kapitola 11. Přílohy | Další |
soLNet voicebox dokáže komunikovat se softwarovými i hardwarovými VoIP telefony, ISDN i analogovými telefony, včetně konferenčních zařízení. Lze využít funkcí interaktivního hlasového systému (IVR), faxu, posílání hlasových záznamů e-mailem (VoiceMail) a zaznamenávání telefonních hovorů.
V následujících kapitolách najdete popis nastavení internetové telefonie na vybraných zařízeních a softwarových klientech. Nastavení se vždy sestává z několika údajů, jejichž přesné znění vám sdělí administrátor vaší digitální ústředny. Modernější telefony již nyní využívají takřka výhradně protokol SIP, proto je jeho název objevuje i v konfiguračních volbách. Ne všechny volby je potřeba vždy vyplňovat.
název profilu – rozlišovací jméno pro konkrétní nastavení telefonu.
registrátor – také nazývaný registrační server, SIP doména nebo anglicky realm, domain nebo registrar. Striktně vzato, server není pro samotné telefonování nezbytně nutný, ale je potřeba pro klienty s dynamickými IP adresami a také udržuje záznamy, kdo je momentálně online a jakou má IP adresu. Registrace může být volná nebo heslovaná. Jméno registračního serveru by mělo být totožné jako vaše doména na serveru pro přístup k dalším službám. Někdy se ale v pokročilém nastavení rozlišuje mezi SIP doménou a registračním serverem, kdy je pro server potřeba zadat nikoliv doménu, ale hostitelské jméno.
proxy – proxy je součást serveru, která předává SIP pakety mezi klienty a do paketu přidává hlavičku Via. Ta označuje použitý protokol a mezilehlé příjemce při komunikaci uživatelského agenta se serverem. Jméno proxy bude obvykle stejné jako jméno registračního serveru.
uživatelské jméno a heslo – osobní přihlašovací údaje k registračnímu serveru. Obvykle budou totožné s těmi, které používáte při přihlašování k dalším službám na serveru. Pokud se ovšem v nastavení rozlišuje veřejné (zobrazovací) jméno a jméno pro autentizaci, může být jméno jiné.
jméno pro autentizaci – skutečné uživatelské jméno pro ověření identity uživatele na serveru, které se používá i při přihlašování k dalším službám na serveru.
STUN – služba pro přenos paketů skrze překlad IP adres na síťové bráně (STUN = Simple Traversal of UDP through NAT). Na vnitřní síti není potřeba nastavovat, při volání přes Internet bude jméno STUN serveru obvykle stejné jako jméno registračního serveru. Pokud služba STUN na serveru neběží, může to způsobovat až několikaminutové prodlevy při navazování VoIP spojení.
port – implicitní číslo portu pro navazování hovorů a přijímání registrací na serveru je 5060.
Pro volání z mobilního zařízení, které podporuje volání přes Internet, potřebujete mít nastavený přístupový bod do bezdrátové sítě a profil pro připojení přes protokol SIP. Poté zbývá navázat spojení do bezdrátové sítě a můžete telefonovat. Místo telefonního čísla obvykle použijete adresu uživatele, kterou se registruje na své digitální ústředně (serveru), např. zdenek.vytocil@priklad.cz . Tuto položku lze na SIP telefonech běžně zadat jako součást kontaktu.
Přístupový bod k bezdrátové síti můžete nastavit v nabídce Menu > Nástroje > Nastavení > Připojení > Přístupové body.
Nastavení pro internetovou telefonii najdete v nabídce Menu > Nástroje > Nastavení > Připojení > Nastavení SIP.
Připojení do bezdrátové sítě můžete nastavit a aktivovat v nabídce Menu > Připojení > Internet. tel. .
Přístupový bod k bezdrátové síti můžete nastavit v nabídce Menu > Nástroje > Nastavení > Připojení > Přístupové body.
Nastavení pro internetovou telefonii najdete v nabídce Menu > Nástroje > Nastavení > Připojení > Nastavení SIP.
Připojení do bezdrátové sítě můžete nastavit a aktivovat v nabídce Menu > Nástroje > Internet. tel. .
Nastavení softwarového klienta pro VoIP obvykle obnáší zřízení lokálního nebo online uživatelského profilu, v němž vyplníte údaje popsané v úvodu kapitoly o VoIP zařízeních. Všechny níže popsané softwarové telefony jsou k dispozici zdarma, pokud není uvedeno jinak.
X-lite je nejrozšířenější softwarový telefon, který využívá otevřený protokol SIP. Mezi jeho hlavní funkce patří automatická konfigurace audio a video zařízení (mikrofon, headset, webkamera), podpora hlasových i obrazových konferenčních hovorů, integrace a správa kontaktů pro IM a indikace přítomnosti, nahrávání hovorů a zaznamenávání historie a QoS pro hovory.
Xlite můžete stáhnout z webu společnosti CounterPath. Bohužel česká lokalizace pro něj neexistuje. Nastavení je velmi snadné, přehled účtů zobrazíte pravým kliknutím do plochy telefonu a zvolením nabídky SIP Account Settings.... V seznamu tlačítkem Add... vytvoříte nový účet nebo tlačítkem Properties... upravíte existující. Vzorové nastavení vidíte na obrázku níže.
Předcházející | Domů | Další |
Vzdálené kontakty | Nahoru | Slovníček |